Ekumenizm, Chrześcijaństwo, Religia - Ekumeniczny Serwis Informacyjny

Ewangelia Judasza

Na pierwszych stronach gazet oraz w mediach elektronicznych mozna znaleźć sensacyjne nagłówki typu: "Nowe oblicze Judasza", "Odkryto Ewangelię Judasza!", "Judasz nie zdradził Jezusa". Wszystkie są związane z doniesieniami o bliskiej publikacji tekstu tak zwanej "Ewangelii Judasza". Wiele osób z pewnością zadaje sobie pytanie, czym jest ta "ewangelia". Czyżby odkryto faktycznie coś, co pozwoli rzucić nowe światło na postać Jezusa z Nazaretu i okolicznosci jego śmierci?

"Ewangelia Judasza" po raz pierwszy w czasach nowożytnych pojawiła się w 1983 na czarnym rynku w bliżej nieznanych okolicznościach w Genewie. Ponieważ sprzedawca żądał za nią olbrzymiej ceny 3 milionów dolarów transakcja nie doszła do skutku. Od tego momentu, co jakiś czas, manuskrypt był oferowany bibliotekom i prywatnym kolekcjonerom. Handlarze od dawna próbowali sprzedać go naukowcom, ci jednak czasami powątpiewali w jego autentyczność. W końcu na kupno zdecydowała się szwajcarska fundacja Maecenas for Ancient Art prowadząca badania archeologiczne.

Potwierdzenie autentyczności dokumentu bazowało między innymi na metodach: węgla radioaktywnego C14 (wiek określono na ok. 1.700 lat), analizy lingwistycznej, analizy grafologicznej i chemicznej analizy atramentu. Wiek odnalezionego tekstu w języku koptyjskim (czyli języku egipskich chrześcijan)określono na ok. 300 r. n.e. Amerykańskie National Geographic podjęło się tłumaczenia. Apokryf tłumaczony był w Bazylei równocześnie na niemiecki, angielski i francuski. Zakończenie prac zaplanowano na Wielkanoc roku 2006, co niewątpliwie miało być dobrym chwytem marketingowym. Natychmiast pojawiły się głosy o "największym odkryciu archeologicznym ostatnich 200 lat", a tygodnik "Times" twierdził (jak się okazało była to tzw. kaczka dziennikarska"), że ks. Walter Brandmueller, przewodniczący Papieskiego Komitetu Nauk Historycznych, zapowiedział gruntowne przebadanie sprawy Judasza w świetle nowych informacji na jego temat.

Kilka gazet obwieściło natychmiast kolejną sensację, jakoby papież Benedykt XVI zamierzał rehabilitować Judasza (choć Kościół nigdy oficjalnie go nie potępił, bo o ile ogłasza się, że ktoś jest świętym, o tyle nigdy nie ogłoszono nikogo potępionym). I tak oto rozdmuchiwana jest ta medialna sensacja, okraszana bałamutnymi i nieprawdziwymi informacjami zgodnie w wszystkimi wymogami dobrego marketingu. Mario-Jean Roberty, dyrektor fundacji "Maecenas for Ancient Art", nie ukrywa, że chce zarobić na rękopisie podobnie jak Dan Brown na "Kodzie Leonarda da Vinci".

Pierwsze historyczne wzmianki o "Ewangelii Judasza" pochodzą od biskupa Ireneusza z Lyonu, który (ok. 180 r.) omawiał wczesnochrześcijańskie herezje w dziele "Adversus Haereses". Zachowały się tylko trzy fragmenty z tego apokryfu w cytatach Ojców Kościoła, toteż niewiele można było o nim powiedzieć do tej pory. Przez późniejsze wieki tekst uważano za zaginiony do czasu odkrycia w drugiej połowie XX wieku kilkudziesięciostronicowego koptyjskiego kodeksu.

Tekst apokryficznej "Ewangelii Judasza" napisali ludzie będący w opozycji do wczesnochrześcijańskiego Kościoła. Jak podaje Ireneusz, Ewangelia Judasza" była świętą księgą gnostyckiej sekty kainitów, działającej w II wieku n.e. Według apologetów chrześcijańskich (Ireneusz "Adversus haereses" 31, 1-2; Hipolit "Refutatio VIII 20; Pseudo-Tertulian "Adversus omnes haereses"; PSP 229, 223; Epifaniusz "Panarion" 38, 2, 4) kainici byli gnostykami najbardziej negatywnie nastawionymi wobec idei Boga w ST. Kainici przedstawiali negatywne postaci biblijne (Kaina, Ezawa, Sodomitów, Judasza) jako dobre, słusznie spiskujące przeciw starotestamentowemu Bogu, który był zły (bo stworzył zły świat materialny), zazdrosny i podstępny wobec ludzi. Uważali się oni za duchowych potomków Kaina, który był wyznawcą prawdziwego i najwyższego Boga, w odróżnieniu od boga Abla, czyli po prostu Demiurga, złego Rex Mundi, znanego też jako Jahwe. Dlatego Abel musiał zginąć i dlatego też cały świat materialny powinien zostać unicestwiony. Niektóre źródła łączą kainitów z inną gnostycką sektą - z ofitami. Co się zaś tyczy samego Judasza - czcili go ponoć jako proroka, który poprzez oświecenie Wyższej Siły zrozumiał, że śmierć Chrystusa na krzyżu okaże się pożyteczna dla ludzkości. Kainici uważali więc Judasza za współzbawiciela. "Ewangelia Judasza" właśnie w tym duchu przedstawia wersję relacji Judasza z Jezusem, odmienną od tej znanej z Nowego Testamentu. Judasz przedstawiony został w niej jako bohater, który realizował plan, bez którego Chrystus nie mógłby odkupić ludzkości. Przyczyniając się do śmierci Chrystusa, Judasz przyczynił się do uwolnienia jego prawdziwej, boskiej natury.

Jezus mówi np. do Judasza: "Przewyższysz ich wszystkich. Ale, Judaszu, musisz poświęcić ciało, które mnie okrywa". W apokryfie Chrystus kilkakrotnie podkreśla również nadzwyczajny status apostoła: "Wystąp przed wszystkich, a opowiem ci o tajemnicach królestwa. Możliwe jest, żebyś je osiągnął, chociaż wiele wycierpisz". Cierpienia te miały byś wynikiem niezrozumienia ze strony apostołów, którzy nie znając zakulisowych rozmów Jezusa z Judaszem, uznali go za podłego zdrajcę. Ostatecznie jednak Judasz będzie postawiony ponad nimi: "Będziesz przeklęty przez pokolenia, ale przyjdziesz, żeby nad nimi panować"- obiecuje mu Jezus.

Na ogół literatura patrystyczna zachowywała pełną dyskrecji postawę wobec dramatu zdrady Judasza, o którym sam, Zbawiciel powiedział, że lepiej by mu było, żeby się nie narodził, i dopiero w okresie średniowiecza powstały straszliwe legendy o Judaszu. W czasach współczesnych literatura zainteresowała się postacią Judasza, próbując go rehabilitować. Najbardziej skrajnym przykładem mogą być powieści W. Panasa "Według Judasza" i "Judasza dziennik intymny". W tych utworach Judasz, zamożny i wykształcony kupiec z Aleksandrii, nie zdradził Jezusa i nie zginął śmiercią samobójczą, lecz pod koniec życia, przeciwstawiając się "zmyślonym relacjom", opisał własną wersję wydarzeń związanych ze śmiercią Jezusa i losem jego pierwszych wyznawców. Judasz ukazany jest tu jako wykonawca powierzonej mu przez Jezusa misji tworzenia gmin wśród ludzi wykształconych, gdyż Jezus przewidział, że po jego śmierci niezbyt wykształceni apostołowie na czele z Piotrem, zniekształcą prawdę, której prawdziwym depozytariuszem uczynił Judasza. Przypomina to nieco tezy z apokryficznej "Ewangelii Judasza".

Polecana literatura:

  1. Starowieyski Marek, ks. (red.). APOKRYFY NOWEGO TESTAMENTU. EWANGELIE APOKRYFICZNE, tom I/część I. (Wydawnictwo WAM )s. 124.
  2. Ray S. Anderson. Gospel according to Judas : is there a limit to God's forgiveness? Colorado Springs : NavPress, 1994. -Howard Fletcher. Saint Judas Iscariot. New York : Vantage Press, 1961.
  3. Klassen, William. Judas : betrayer or friend of Jesus? Minneapolis : Fortress Press, 1996.
  4. Morel, Robert. L’Évangile de Judas (apocryphe). Paris, R. Julliard [1945]
  5. Gnosticism and the early Christian world : in honor of James M. Robinson / edited by James E. Goehring ... [et al.]. Sonoma, Calif. : Polebridge Press, 1990.
  6. Cisco, Perry. The unforgivable betrayal : an account of the life of Judas Iscariot. Tavares, FL : Lifestyles Press, 1998.
  7. Blanco, Guillermo. El evangelio de Judas. Barcelona [etc] : Pomaire, D.L. 1976.
  8. Le mystère apocryphe : introduction à une littérature méconnue / F. Amsler, R. Gounelle, E. Junod... [et al.] ; éd. par Jean-Daniel Kaestli et Daniel Marguerat. Genève : Labor et Fides, 1995.
  9. Cardonnel, Jean. Judas, l'innocent. [Montpellier] : Indigène éd., 2001.
  10. Chappaz, Maurice. Évangile selon Judas. [Paris] : Gallimard, 2001.
  11. Ortlieb, Jean-Jacques. Évangile selon Judas. Paris : Montorgueil, 1991.
  12. Vogler, Werner. Judas Iskarioth. Untersuchungen zu Tradition und Redaktion von Texten des Neuen Testaments und ausserkanonischer Schriften. Berlin, [D.D.R] : Evangelische Verlagsanstalt, 1983.
  13. http://pl.wikipedia.org/wiki/Ewangelia_Judasza

Zobacz też: Kanon Nowego Testamentu, Ewangelia Judasza i pisma gnostyków

Ewangelia Judasza i... - polemika



Ewangelia Judasza | 34 komentarzy
Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.
Ewangelia Judasza
coso pią, 7 kwi 2006, 14:47:43
Odkrycie zwojów z Qumran również był wielką sensacją i wniosło wiele nowego do wizerunku Jezusa. Podobnie krytyczne analizy Ewangelii.
Z tego wszystkiego powoli wyłania się nowy wizerunek Jezusa. Korzystniejszy i prawdziwszy od tego, który powstał w wiekach ciemnych.


 
  • . Oless sob, 8 kwi 2006, 15:24:31
Ewangelia Judasza
artursac pią, 7 kwi 2006, 15:58:27
Agencia Zenit 6 kwietnia 2006 roku opublikowala znakomity wywiad z ks. Thomas Williams, w wywiadzie tym znajdujemy odpowiediz na wszelkie niejasnosci oraz "nowinki" dawane przez "Ewangelie wedlug Judasza", zachecam do przeczytania - niestety nie ma tekstu po Polsku (http://www.zenit.org). Zreszta zdaje mi sie ze autor artykulu korzystal tez z tego wywiadu.
 
Ewangelia Judasza
reguly pią, 7 kwi 2006, 17:39:49
Kurtka a jak swojego czasu zapytalem na jakims forum prokatolickim kiedy bedzie to mozna przeczytac w tlumaczeniu to mnie wysmiano ze sobie cos wymyslam...

---
Świętowit Widzi Więcej Bo Ma Cztery Twarze

 
Ewangelia Judasza
reguly pią, 7 kwi 2006, 17:45:36
A w radiu dzis podawali ze ta ewangelia byla zanana KK (o ile dobrzez zapamietalem) w XIV wieku ale nie zostala uznana a jej kopie zostaly zakazane lub zniszczone.

---
Świętowit Widzi Więcej Bo Ma Cztery Twarze

 
Ewangelia Judasza
heinrichboll pią, 7 kwi 2006, 20:01:49

Chyba generalnie jest za wczesnie na opinie, przynajmniej jesli chodzi o znaczenie tekstu dla badan nad pierwotnym chrzescijanstwem. Znamy tylko pojedyncze, najbardziej sesacyjne fragmenty, udostepnione przez fundacje, ktore teraz musza jak najszybciej odzyskac zainwestowana, chora kase. Watek "rehabilitacji" Judasza pewnie bedzie mial w powazniejszych badaniach najmniejsze znaczenie.

Z tego samego powodu ocenianie z gory, ze "tekst napisali ludzie bedacy w opozycji do wczesnochrzescijanskiego Kosciola" to chyba tez za szybko". Skad wiadomo, ze oprocz watkow kainickich nie znajda sie tam partie dotyczace np. nurtu zydochrzescijanskiego (jak w gnostycznym Tomaszu?). A nawet dla nurtu Pawlowego moze tam byc cos cennego. Generalnie, jesli schodzimy do II i Igo wieku, podzial na ortodoksje i herezje staje sie baaardzo dyskusyjny.

Czas datowania tego konkretnego tekstu (z tego co czytalem, jest to nawet VI, albo i V wiek) niczego nie przesadza. Jasli jest to kopia (tlumaczenie) tego samego tekstu, o jakim mowi spec od "ucinania" herezji Ireneusz - to oryginal pochodzi NAJPOZNIEJ z konca II wieku. A moze zawierac informacje, zwiazane z jeszcze wczeniejszymi tradycjami. Dlatego dziwie sie, ze tej klasy badacz gnostykow, jak Robinson, z gory watpi w wartosc poznawcza tej Ewangelii (musze z zalem przypuscic, ze boi sie o sprzedaz swojej najnowszej ksiazki wlasnie o EJ, ktora wychodzi... zanim ujawniony bedzie tekst).

Natomiast Elaine Pagels, ceniona w Stanach za swoja ksiazke o gnostyckich ewangeliach, tryska optymizmem. Ale temu sie tez nie dziwie, to cale "uwolnienie od ciala", jakim Judasz sie mial przysluzyc Jezusowi - to czysty gnostycyzm.

---
heinrichboll@poczta.onet.pl

 
Ewangelia Judasza
woojt sob, 8 kwi 2006, 02:01:30

Witam

Wydaje mi sie że określenie w tym artykule jest dość nieprecyzyjne

Jak już ktoś wspomniał zbyt wcześnie aby stwierdzić czy ta ewangelia zawiera jakąś prawdę o życiu Chrystusa i posłannictwie Judasz. Ale warto zauważyć że jeżeli pismo pochodzi z II wieku to jest to wiek bujnie rozwijających się apokryfów ale wiedza apokryficzna może pochodzić zz prawdziwego źródła, czyli od Judasza. Wzmianka w ewangelii jakoby Judasz popełnił samobójstwo jest dość problematyczna. Czy uczniowie Jezusa chodzili za Judaszem po jego zdradzie, no chyba nie byli raczej świadkami męki Jezausa. Więc skąd przekonanie że popełnił samobójstwo. Wykluczam tu oczywiście ewangelistów którzy nie byli świadkami tych wydarzeń. Czy czasem nie było tak że tradycja chrześcijańska łatwiej przyjeła samobójstwo Judasza aby pozbyć się problemu. A co do relacji Judasza warto wspomnieć że jako jedyny z uczniów był wykształcony i potrafił pisać więc jeżeli nie popełnił samobójstwa to bardzo prawdopodobne jest że mógł jako pierwszy spisać dzieje Chrystusa. Warto też wspomnieć o tym że II wiek to czasy kiedy chrześcijństwo jeszczeraczkowało niemal w dosłownym zanczeniu. Więc apokryfy które zaprzeczały innym ewangelią raczej nie występowały, były to raczej apokryfy rozwijające nowe wątki w życiu Chrystusa. Warto to zauważyć w ewangeliach gnostyckich które de facto nie negują ewangelii jedynie wprowadzają nowe treści. Natomiast tu mamy doczynienia z negacją powszechnej wersji wydarzeń.

Pozdrawiam

 
Ewangelia Judasza_jaka prawda?
zenek_m nie, 9 kwi 2006, 17:43:12

Nieraz zastanawiam się nad spójnością zdarzenia, gdzie Jezus musiał ponieść męczęńską śmierć na którą miał być wydany, a tym, że zgodnie z tą przepowiednią Judasz miał się dopuścić zdrady i to uczynił. W Ewangelii są przytoczone wypowiedzi Jezusa według których wynika, że ofiara złożona przez Niego jest wolą Ojca i że ma się dopełnić. Jak również to, że zostanie wydany "jak mówi Pismo". Wobec tej nieuchronności zdarzenia, jak ma się postępek Judasza, który jakby z założenia samego miał być dokonany? Nawiązując do treści "Ewangelii Judasza" w tym kontekście, myślę, że Chrystus jako Syn Boży, występujący przeciw przejawom wszelkiego zła, nie mógł z tego punktu widzenia dopuścić się do nakłonienia Judasza do grzechu jakim byłaby zdrada i wydanie Go na smierć. Dla mnie jest to dylemat nierozstrzygnięty.

---
Zenek

 
Ewangelia Judasza
pawvic śro, 19 kwi 2006, 23:32:51
Gnostyk -> Znanie przyszłości przez Boga nie jest tym samym co odbieranie ludziom wolnej woli. Z tego, że Bóg zna przyszłość nie wynika to, że ludzie są ograniczeni przez Niego w swoich decyzjach,
 
Ewangelia Judasza
rozalinda pią, 5 maj 2006, 19:08:17
Nie potrafie odpowiedzieć, czy w tej ewangeli jest prawda, czy jej nie ma, ale moge to powiedzieć, o każdej z ewangeli - bo chyba nie to czy jest w nich prawda czy nie ma - czyni nas ludźmi wierzącymi. A skoro takimi się uwarzamy to zakładamy, że nasze 4 ewangelie są prawdziwe. Nie uważam jednak, że powinniśmy się w nich zamknąć. Czy to, że w innych ewangeliach znajdujemy nowe szczegóły z życia Jezusa świadczy o tym, że ewangelie te są zmyślone??? Dlaczego wszysto co wnosi coś nowego jest zaraz krytykowane. Jeśli nawet nie wszystko jest prawdą, coś w tej ewangeli prawdą być może. Zresztą nie pisze tu akurat o tej jednej, ale o innych różnych źródłach. Czy jeśli dowiemy się czegoś więcej o Jezusie, a może nawet czegoś co nas zaskoczy to przestaniemy wierzyć w Boga??? Skoro tak to ile jest warta nasza wiara. A może to czego się dowiemy sprawi, że wyda nam się on bardziej ludzki, bardziej "nasz". Pozostawiam to pod rozwagę wszystkich myślących.
 
Ewangelia Judasza
Adeen śro, 16 sie 2006, 13:58:01
Wprawdzie Syn Człowieczy odchodzi, jak o Nim jest napisane, lecz biada temu człowiekowi, przez którego Syn Człowieczy będzie wydany. Byłoby lepiej dla tego człowieka, gdyby się nie narodził. Mt 26:24 Tak mówi PRAWDZIWA Ewangelia, tak powiedział Jezus - te słowa są słowami prawdy.

---
Krzyż Święty niech mi przyświeca
Niech szatan nie będzie mi przewodnikiem

Idź precz szatanie, nie nakłaniaj mnie do złego
złe rzeczy czynisz, pij sam swoją

 
Ewangelia Judasza - prawda o Judaszu
Łukasz T sob, 28 paź 2006, 13:27:38

  Pan Jezus, powiedział Catalinie Rivas na temat Judasza, że mógł mu przebaczyć, lecz popełnił samobójstwo (jak dobrze pamiętam to dlatego że nie wierzył, że Pan Jezus może mu przebaczyć, lecz najlepiej jak sami poczytacie o objawieniach Cataliny Rivas)Inny przykładem są Egzorcyści o. Arnold i ks. Alt, którzy  nękali demony aby wyjawiły swoje imiona w opętanej przez nich z nakazu Boga Anneliese Michel . Judasz był jednym z szejściu demonów które ją opętały wraz Lucyferem, Kainem, Neronem, Hitlerem i Fleischmann'em. Można o tym przeczytać w katolickim dwumiesięczniku "Miłujcie się!" w  nr 5/ 2005. a o fragmentach objawień Cataliny Rivas w nr m.in 1, 2 i chyba 3/2006.

---
Łukasz T

 
Ewangelia Judasza
Łukasz T pon, 20 lis 2006, 18:18:44
O Judaszu według objawień Marii Valtorty : -Judasz po zdradzie http://adonai.pl/jezus/?id=15 -Gdyby Judasz rzucił się do stóp Matki... http://adonai.pl/jezus/?id=14

---
Łukasz T

 
O Judaszu według objawień Marii Valtorty
Łukasz T wto, 21 lis 2006, 16:49:58

-Judasz po zdradzie

 http://adonai.pl/jezus/?id=15

-Gdyby Judasz rzucił się do stóp Matki...

 http://adonai.pl/jezus/?id=14

 

---
Łukasz T

 
Ewangelia Judasza
Łukasz T pon, 25 lut 2008, 22:07:00

końcówki linków się zmieniają bo dochodzą artykóły, ale źródło linków się nie zmienia. Z tego powodu dajle link http://adonai.pl/jezus/ zastępująć te powyższe

A jeśli chodzi o komentarz o Annalise to od ks. egzorcysty dowiedziałem się że powodem jej opętania było rzucenie uroku(klątwy) na nią przez sąsiadkę. A za swoją zgodą zgodziła się cierpieć dla zbawienia dusz ludzkich ( w niemczech większość ludzi nie wierzy w istnienie piekła, demonów,itd stąd są to znane egzorcyzmy < z przesłaniem>)

---
Łukasz T

 
Ewangelia Judasza
BLyy czw, 20 mar 2008, 20:40:06
Nie można odrazu odrzucać ten Ewangelii, wyśmiewać, mówić że jest kłamstwem bo gdy ktoś tak mówi jest nieobiektywny.

Faktem jest że ta oto Ewangelia powstała w II wieku, i jak ktoś powiedział wyżej chrześcijaństwo dopiero raczkowało i różnie mogło to być. To że jest z II wieku nie można jej odrzucać, bo nawet w Biblii są przekłady z II wieku, choćby niektóre fragmenty z Ewangelii Jana.

Poza tym czy Ewangelia Judasza musi być sprzeczna z kanonicznymi Ewangeliami? Nie musi.

Bo choćby ani Judasz ani Jezus, nie musieli mówić nic pozostałym uczniom że Jezus poprosił Judasza o "wydanie" Go.
Mogło być tak że oni będąc w niewiedzy zniesławili Judasza do tego stopnia że do dziś był uważany za zdrajce. A tajemnica Jezusa i Judasza została skryta na wieki. Przez co wcale Ewangelia Judasza nie musi być sprzeczna, tylko poprostu niewiedza pozostałych uczniów mogła być czynnikiem że nazwali go zdrajcą.


Ewangelia Judasza w takim razie ma sens. Gdyż musiało sie jeszcze proroctwo wypełnić i to że Jezus wiedział o tym że zostanie wydany to też o czymś świadczy. Więc jak to było kłamstwo i Jezus wiedział o zdradzie bo poprostu wiedział, bo Bóg wszystkie wie co sie wydarzy później, to to wyklucza wolną wolę. Taka jest logika, jak zna przyszłość to nie ma wolnej woli. Wolna wola by była gdyby Judasz faktycznie wydał Jezusa na jego życzenie. Pozdrawiam

---
Nie trzeba wierzyć by być prawym,ateista też może.
 

Szukaj

Polecamy



EWST.pl
Senior.pl
e-commerce.pl
com-media.pl
egospodarka.pl

Facebook

Patronat Kosciol.pl


Piotr Lorek, Motyw wygnania a doktryna piekła w Nowym Testamencie


Gorące tematy



  • Wielkanoc
  • In vitro
  • Tadeusz Rydzyk i Radio Maryja
  • Lustracja
  • Kreacjonizm i ewolucjonizm
  • Harry Potter
  • Pedofilia i molestowanie
  • Aborcja
  • Eutanazja
  • Homoseksualizm
  • Unieważnienie, stwierdzenie nieważności małżeństwa
  • Menu Użytkownika





    Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik
    Nie pamiętasz hasła?

    Sonda

    Czy uważasz że decyzja Benedykta XVI o zdjęciu ekskomuniki z lefebrystycznych biskupów była słuszna?

    Czy uważasz że decyzja Benedykta XVI o zdjęciu ekskomuniki z lefebrystycznych biskupów była słuszna?

    •  Tak
    •  Nie
    •  Nie mam zdania
    0
    Wyniki
    | 9,890 głosów | 9 komentarzy

    Wydarzenia

    W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń